Τα θαμμένα ποτάμια της Αθήνας
ΙΛΙΣΣΟΣ, ΚΗΦΙΣΟΣ ΚΙ ΗΡΙΔΑΝΟΣ ΤΑ ΠΟΤΑΜΙΑ ΠΟΥ ΔΙΕΡΡΕΑΝ ΤΗΝ ΠΕΔΙΑΔΑ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ.
ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΜΠΑΖΑ
Αθήνα 1801-1806. Οι καταρράκτες του Ιλισσού, το Ολυμπιείον, η Ακρόπολη κι ο Λυκαβηττός. Τυπώθηκε στο Λονδίνο το 1821. Ζωγράφος: Edward Dodwell.
Τρείς ήταν οι βασικοί ποταμοί που διέρρεαν την πεδιάδα της Αττικής κατά την αρχαιότητα, οι δύο εκ των οποίων απλώνονταν πέρα των ορίων της πόλεως. Το δυτικό και μεγαλύτερο τμήμα της πεδιάδας έβρεχε ο Κηφισός, που είχε της πηγές του στους πρόποδες της Πάρνηθος στα βόρεια και συνέχιζε την πορεία του για 27χλμ., έως ότου εκχυνόταν στον Φαληρικό Κόλπο.
Το ανατολικό τμήμα διέσχιζε ο Ιλισσός, ο οποίος εκκινούσε από τις υπώρειες του Υμηττού κατευθυνόμενος προς δυσμάς, παρέρρεε τον Αρδηττό και μέσω τις κοιλάδας που σχηματιζόταν ανάμεσα στους λόφους των Μουσών (Φιλοπάππου) και της Σικελίας (δεξιά της σύγχρονης λεωφόρου Συγγρού), δεχόταν στην κοίτη του τα νερά του Ηριδανού και εν συνεχεία συνατούσε τον Κηφισό στα νότιοανατολικά.
Μικρότερος των δύο προηγούμενων ήταν ο Ηριδανός, που ανέτελλε στις νότιες πλαγές του Λυκαβηττού, έναντι των Διοχάρους Πυλών, όπου βρισκόταν και η Πάνοπος Κρίνη κυλώντας βορείως της Ακροπόλεως, περνούσε μέσα από την αγορά και συνεχίζοντας την ροή του βορειοδυτικά, κατά μήκος του βορείου κρασπέδου της Πνυκός, εξερχόταν του τείχους σε σημείο κοντά στην Ιερά Πύλη και
Το ανατολικό τμήμα διέσχιζε ο Ιλισσός, ο οποίος εκκινούσε από τις υπώρειες του Υμηττού κατευθυνόμενος προς δυσμάς, παρέρρεε τον Αρδηττό και μέσω τις κοιλάδας που σχηματιζόταν ανάμεσα στους λόφους των Μουσών (Φιλοπάππου) και της Σικελίας (δεξιά της σύγχρονης λεωφόρου Συγγρού), δεχόταν στην κοίτη του τα νερά του Ηριδανού και εν συνεχεία συνατούσε τον Κηφισό στα νότιοανατολικά.
Μικρότερος των δύο προηγούμενων ήταν ο Ηριδανός, που ανέτελλε στις νότιες πλαγές του Λυκαβηττού, έναντι των Διοχάρους Πυλών, όπου βρισκόταν και η Πάνοπος Κρίνη κυλώντας βορείως της Ακροπόλεως, περνούσε μέσα από την αγορά και συνεχίζοντας την ροή του βορειοδυτικά, κατά μήκος του βορείου κρασπέδου της Πνυκός, εξερχόταν του τείχους σε σημείο κοντά στην Ιερά Πύλη και
αφού χανόταν υπογείως για μερικές εκατοντάδες μέτρα, στρεφόταν προς νότον, όπου εξέβαλλε στον Ιλισσό.
Ήδη από τα χρόνια της επέκτασης της πόλης από τον Θεμιστοκλή περιελήφθη εντός των τοιχών της,
ενώ στους ρωμα'ι'κούς χρόνους φαίνεται οτι κατασχώθηκε (καλύφθηκε) και κατασκευάστηκε μεγάλος υπόνομος εντός της κοίτης του.
Εκτός των προαναφερθέντων, υπήρχαν δύο ακόμη, μικρότεροι ποταμοί, ο Σκίρος και ο Κυκλοβόρος,
πρς δυσμάς της πόλεως μεταξύ του Διπύλου και του Κηφισού και (μάλλον) προς βορράν της πόλεως αντιστοίχως.
Ήδη από τα χρόνια της επέκτασης της πόλης από τον Θεμιστοκλή περιελήφθη εντός των τοιχών της,
ενώ στους ρωμα'ι'κούς χρόνους φαίνεται οτι κατασχώθηκε (καλύφθηκε) και κατασκευάστηκε μεγάλος υπόνομος εντός της κοίτης του.
Εκτός των προαναφερθέντων, υπήρχαν δύο ακόμη, μικρότεροι ποταμοί, ο Σκίρος και ο Κυκλοβόρος,
πρς δυσμάς της πόλεως μεταξύ του Διπύλου και του Κηφισού και (μάλλον) προς βορράν της πόλεως αντιστοίχως.
(από Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών)
Αθήνα 1890-1896, Παλιό γεφύρι στον Κηφισό.
Τρεις ήταν οι βασικοί ποταμοί που διέρρεαν την πεδιάδα της Αττικής κατά την αρχαιότητα, οι δύο εκ των οποίων απλώνονταν πέραν των ορίων της πόλεως. Το δυτικό και μεγαλύτερο τμήμα της πεδιάδας έβρεχε ο Κηφισός, που είχε τις πηγές του στους πρόποδες της Πάρνηθος στα βόρεια και συνέχιζε την πορεία του για 27 χλμ., έως ότου εκχυνόταν στον Φαληρικό Kόλπο. Πηγή: www.lifo.gr
Αθήνα 1801-1806. Οι καταρράκτες του Ιλισού, το Ολυμπιείον, η Ακρόπολη και ο Λυκαβηττός. Τυπώθηκε στο Λονδίνο το 1821. Ζωγράφος: Edward Dodwell Τρεις ήταν οι βασικοί ποταμοί που διέρρεαν την πεδιάδα της Αττικής κατά την αρχαιότητα, οι δύο εκ των οποίων απλώνονταν πέραν των ορίων της πόλεως. Το δυτικό και μεγαλύτερο τμήμα της πεδιάδας έβρεχε ο Κηφισός, που είχε τις πηγές του στους πρόποδες της Πάρνηθος στα βόρεια και συνέχιζε την πορεία του για 27 χλμ., έως ότου εκχυνόταν στον Φαληρικό Kόλπο. Το ανατολικό τμήμα διέσχιζε ο Ιλισός, ο οποίος εκκινούσε από τις υπώρειες του Υμηττού κατευθυνόμενος προς δυσμάς, παρέρρεε τον Αρδηττό και, μέσω της κοιλάδος που σχηματιζόταν ανάμεσα στους λόφους των Μουσών (Φιλοπάππου) και της Σικελίας (δεξιά της σύγχρονης λεωφόρου Συγγρού), δεχόταν στην κοίτη του τα νερά του Ηριδανού και εν συνεχεία συναντούσε τον Κηφισό στα νοτιοανατολικά. Μικρότερος των δύο προηγούμενων ήταν ο Ηριδανός, που ανέτελλε στις νότιες πλαγιές του Λυκαβηττού, έναντι των Διοχάρους πυλών, όπου βρισκόταν και η Πάνοπος κρήνη· κυλώντας βορείως της Ακροπόλεως, περνούσε μέσα από την Αγορά και, συνεχίζοντας τη ροή του βορειοδυτικά, κατά μήκος του βορείου κρασπέδου της Πνυκός, εξερχόταν του τείχους σε σημείο κοντά στην Ιερά Πύλη και, αφού χανόταν υπογείως για μερικές εκατοντάδες μέτρα, στρεφόταν προς νότον, όπου εξέβαλλε στον Ιλισσό. Ήδη από τα χρόνια της επέκτασης της πόλης από τον Θεμιστοκλή περιελήφθη εντός των τειχών της, ενώ στους ρωμαϊκούς χρόνους φαίνεται ότι καταχώσθηκε (καλύφθηκε) και κατασκευάσθηκε μεγάλος υπόνομος εντός της κοίτης του. Εκτός των προαναφερθέντων, υπήρχαν δύο ακόμη, μικρότεροι ποταμοί, ο Σκίρος και ο Κυκλοβόρος, προς δυσμάς της πόλεως μεταξύ του Διπύλου και του Κηφισού και (μάλλον) προς βορράν της πόλεως αντιστοίχως. — © Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών Σπανιότατες φωτογραφίες του Ιλισσού, μέσα από τις κατάφυτες όχθες του 3.11.2018 Σπανιότατες φωτογραφίες του Ιλισσού, μέσα από τις κατάφυτες όχθες του Αθήνα περ. 1890-1896. Παλιό γεφύρι στον Κηφισό. Αθήνα περ. 1890-1896. Παλιό γεφύρι στον Κηφισό. Αθήνα περ. 1844. Στην περιοχή του Ιλισού. Harry John Johnson, Βρετανός ζωγράφος. Αθήνα περ. 1844. Στην περιοχή του Ιλισού. Harry John Johnson, Βρετανός ζωγράφος. Στην Καλλιρρόη κι από πάνω ο Ναός του Ολυμπίου Διός, Αθήνα 12 Ιουνίου, 1848. Edward Lear, Συγγραφέας & Ζωγράφος. © Private Collection Στην Καλλιρρόη κι από πάνω ο Ναός του Ολυμπίου Διός, Αθήνα 12 Ιουνίου, 1848. Edward Lear, Συγγραφέας & Ζωγράφος. © Private Collection Η Ακρόπολη, ο Ναός του Ολυμπίου Διός και ο Ιλισός, Αθήνα 1875. Φωτογραφία: Πέτρος Μωραΐτης. Αριστερά μέσα στο «δασάκι» πρέπει να ήταν κάποιο παριλίσιο θέατρο. Η Ακρόπολη, ο Ναός του Ολυμπίου Διός και ο Ιλισός, Αθήνα 1875. Φωτογραφία: Πέτρος Μωραΐτης. Αριστερά μέσα στο «δασάκι» πρέπει να ήταν κάποιο παριλίσιο θέατρο. Αθήνα, 7 Μαρτίου 1891. Η πηγή Καλλιρρόη και δεξιά ο Αμερικανός ποδηλάτης William Sachtleben. Φωτογράφος: Thomas Gaskell Allen Jr. Αθήνα, 7 Μαρτίου 1891. Η πηγή Καλλιρρόη και δεξιά ο Αμερικανός ποδηλάτης William Sachtleben. Φωτογράφος: Thomas Gaskell Allen Jr. Αθήνα 1900-1921. Καλλιρρόη και Ιλισός. Δεξιά το εκκλησάκι της Αγίας Φωτεινής. Στο βάθος το Παναθηναϊκό Στάδιο. Η επιμαρμάρωσή του ολοκληρώθηκε το 1900. Πιο αριστερά και πάλι στο βάθος διακρίνεται το Πανόραμα Θων που το κατεδάφισαν το 1921. Από εκεί και η χρονολόγηση της εικόνας. Έρευνα-Ταυτοποίηση-Κείμενο: © Despina Drepania Αθήνα 1900-1921. Καλλιρρόη και Ιλισός. Δεξιά το εκκλησάκι της Αγίας Φωτεινής. Στο βάθος το Παναθηναϊκό Στάδιο. Η επιμαρμάρωσή του ολοκληρώθηκε το 1900. Πιο αριστερά και πάλι στο βάθος διακρίνεται το Πανόραμα Θων που το κατεδάφισαν το 1921. Από εκεί και η χρονολόγηση της εικόνας. Έρευνα-Ταυτοποίηση-Κείμενο: © Despina Drepania Ο Ιλισός, ύστερα από βροχή και η γέφυρα στην οποία κατέληγε η οδός Πετμεζά. Στο βάθος η παλιά εκκλησία και η υπό ανέγερση νέα του Αγίου Παντελεήμονος. Στην κορυφή του λοφίσκου τα ερείπια του παλιού ανεμόμυλου. (1914) Ο Ιλισός, ύστερα από βροχή και η γέφυρα στην οποία κατέληγε η οδός Πετμεζά. Στο βάθος η παλιά εκκλησία και η υπό ανέγερση νέα του Αγίου Παντελεήμονος. Στην κορυφή του λοφίσκου τα ερείπια του παλιού ανεμόμυλου. (1914) Η γέφυρα πάνω στο Ιλισό ποταμό. Ήταν στο ύψος της Ριζάρη. Αριστερά τα πυροβολικά εκεί που χτίστηκε το Πολεμικό Μουσείο. Στο βάθος διακρίνεται ο Ευαγγελισμός και ο Λυκαβηττός, 1918. Η γέφυρα πάνω στο Ιλισό ποταμό. Ήταν στο ύψος της Ριζάρη. Αριστερά τα πυροβολικά εκεί που χτίστηκε το Πολεμικό Μουσείο. Στο βάθος διακρίνεται ο Ευαγγελισμός και ο Λυκαβηττός, 1918. Το γεφύρι αυτό υπήρχε στην σημερινή Βασ. Όλγας και ένωνε την πλευρά που δημιουργήθηκε το Ζάππειο με τα παριλίσια θέατρα. Το γεφύρι αυτό υπήρχε στην σημερινή Βασ. Όλγας και ένωνε την πλευρά που δημιουργήθηκε το Ζάππειο με τα παριλίσια θέατρα. Η κοίτη του Ιλισού, ο Ναός του Ολυμπίου Διός και η Ακρόπολη. Από αυτό το γεφυράκι πηγαίναν και στο παριλίσιο θέατρο «Παράδεισος». Η κοίτη του Ιλισού, ο Ναός του Ολυμπίου Διός και η Ακρόπολη. Από αυτό το γεφυράκι πηγαίναν και στο παριλίσιο θέατρο «Παράδεισος». Ιλισός στο ύψος της Χαροκόπου - Καλλιθέα 1941 - 1944. Παιδιά μαζεύουν χόρτα. Ιλισός στο ύψος της Χαροκόπου - Καλλιθέα 1941 - 1944. Παιδιά μαζεύουν χόρτα. Οδός Καλλιρρόης,με τον Ιλισό ανοικτό ακόμα. Η εκκλησία στο βάθος είναι ο Άγιος Παντελεήμονας Ιλισού. Οδός Καλλιρρόης,με τον Ιλισό ανοικτό ακόμα. Η εκκλησία στο βάθος είναι ο Άγιος Παντελεήμονας Ιλισού. Ο Ηριδανός περνά δίπλα από τον Ναό του Ηφαίστου στο Θησείο, Αθήνα 1832. Έργο του σκωτσέζου ζωγράφου Hugh William "Grecian" Williams. Ο Ηριδανός περνά δίπλα από τον Ναό του Ηφαίστου στο Θησείο, Αθήνα 1832. Έργο του σκωτσέζου ζωγράφου Hugh William "Grecian" Williams. Ο Κηφισός των αρχών του αιώνα. Ο Κηφισός των αρχών του αιώνα. Η πηγή Κεφαλάρι του Κηφισού, που έδωσε το όνομά της στη γνωστή γειτονιά της Κηφισιάς. Η πηγή Κεφαλάρι του Κηφισού, που έδωσε το όνομά της στη γνωστή γειτονιά της Κηφισιάς. Περισσότερες φωτογραφίες από τα ποτάμια της Αθήνας, θα βρείτε στις σελίδες του Facebook Η Αθήνα Μέσα στο Χρόνο και Τα Ποτάμια της Αθήνας. Σπάνιες εικόνες της Αθήνας σε ένα ντοκιμαντέρ και μια φωτογραφική έκθεση της Μαρίας Ηλιού στο Μουσείο Μπενάκη 29.1.2020 Σπάνιες εικόνες της Αθήνας σε ένα ντοκιμαντέρ και μια φωτογραφική έκθεση της Μαρίας Ηλιού στο Μουσείο Μπενάκη Αθήνα Αρχαία Αθήνα Ποτάμια Κηφισός Ιλισός 14.8.2020 LIFO TEAM Πηγή: www.lifo.gr
ΙΛΙΣΟΣ, ΚΗΦΙΣΟΣ ΚΑΙ ΗΡΙΔΑΝΟΣ ΔΙΕΡΡΕΑΝ ΤΗΝ ΠΕΔΙΑΔΑ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ. ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΜΠΑΖΑ. Πηγή: www.lifo.gr
ΙΛΙΣΟΣ, ΚΗΦΙΣΟΣ ΚΑΙ ΗΡΙΔΑΝΟΣ ΔΙΕΡΡΕΑΝ ΤΗΝ ΠΕΔΙΑΔΑ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ. ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΜΠΑΖΑ. Πηγή: www.lifo.gr
ΙΛΙΣΟΣ, ΚΗΦΙΣΟΣ ΚΑΙ ΗΡΙΔΑΝΟΣ ΔΙΕΡΡΕΑΝ ΤΗΝ ΠΕΔΙΑΔΑ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ. ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΜΠΑΖΑ. Πηγή: www.lifo.gr
ΙΛΙΣΟΣ, ΚΗΦΙΣΟΣ ΚΑΙ ΗΡΙΔΑΝΟΣ ΔΙΕΡΡΕΑΝ ΤΗΝ ΠΕΔΙΑΔΑ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ. ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΜΠΑΖΑ. Πηγή: www.lifo.gr
Αθήνα 1844. Στην περιοχή του Ηλισσού. Harry John Johnson, Βρετανός ζωγράφος.
Στην Καλιρρόη κι από πάνω ο Ναός του Ολυμπίου Διός, Αθήνα 12 Ιουνίου 1844, Edward Lear, συγγραφέας και ζωγράφος. Private Collection.
Η Ακρόπολη, ο ναός του Ολυμπίου Διός και ο Ιλισσός, Αθήνα 1875. Φωτογραφία:Πέτρος Μωραίτης. Αριστερά μέσα στο ''δασάκι'' πρέπει να ήταν κάποιο παριλίσσιο θεατρο.
Αθήνα 7 Μαρτίου 1891. Η πηγή Καλλιρόη και δεξιά ο Αμερικανός ποδηλάτης William Sachtleben. Φωτογράφος: Thomas Gaskel Allen Jr.
Αθήνα 1900-1921. Καλλιρόη και Ιλισσός. Δεξιά το εκκλησάκι της Αγίας Φωτεινής. Στο βάθος το Παναθηνα'ι'κό Στάδιο. Η επιμαρμάρωσή του ολοκληρώθηκε το 1900. Πιό αριστερά και πάλι στο βάθος διακρίνεται το Πανόραμα Θεών που το κατεδάφησαν το 1921. Από εκεί και η χρονολόγηση της εικόνας. Έρευνα-Ταυτοποίηση-Κείμενο: Despina Drepania.
Ο Ιλισσός ύστερα από βροχή και η γέφυρα στην οποία κατέληγε η οδός Πετμεζά. Στο βάθος η παλιά εκκλησία και η υπό ανέγερση νέα του Άγιου Παντελεήμονος. Στην κορυφή του λοφίσκου τα ερείπια του παλιού ανεμόμυλου. (1914)
Η γέφυρα πάνω στον Ιλισσό ποταμό. Ήταν στο ύψος της Ριζάρη. Αριστερά τα πυροβολικά εκεί που χτίστηκε το Πολεμικό Μουσείο. Στο βάθος διακρίνεται ο Ευαγγελισμός κι ο Λυκαβηττός. 1918.
Το γεφύρι αυτό υπήρχε στην σημερινή Βασ.Όλγας και ένωνε την πλευρά που δημιουργήθηκε το Ζάππειο με τα παριλίσσια θέατρα.
Η κοίτη του Ιλισσού, ο Ναός του Ολυμπίου Διός και η Ακρόπολη. Από αυτό το γεφυράκι πηγαίναν και στο παραλίσσιο θέατρο ''Παράδεισος''.
Ιλισσός στο ύψος της Χαροκόπου-Καλλιθέα 1941-1944. Παιδιά μαζεύουν χόρτα.
Οδός Καλλιρόης με τον Ιλισσό ανοικτό ακόμα. Η εκκλησία στο βάθος είναι ο Άγιος Παντελεήμονας Ιλισσού.
Ο Ηριδανός περνά δίπλα από τον ναό του Ηφαίστου στο Θησείο, Αθήνα 1832. Έργο του Σκωτσέζου ζωγράφου Hugh William ''Grecian'' Williams
Ο Κηφισός των αρχών του αιώνα.
Η πηγή Κεφαλάρι του Κηφισού, που έδωσε το όνομά της στην γνωστή γειτονιά της Κηφισιάς.
ΠΗΓΗ https://theanw600.blogspot.com/2020/10/ta-thammena-potamia-tis-Athinas.html
ΠΗΓΗ https://theanw600.blogspot.com/2020/10/ta-thammena-potamia-tis-Athinas.html